Monday, March 25, 2013

BUDAK BUDAK ZAMAN SEKARANG



salam..any0ng hasey0 !!!
malam tadi time aku tengah buat kerja usuluddin kembar aku pun tengah tanda kertas periksa anak anak murid dia....tengah tengah dia tanda tetiba dia mengeluh s0rang s0rang...bila aku usya kertas kertas periksa di0rang memang aku spechless !

aku paling tak tahan nak gelak bila ada certain anak murid dia yang sangat l0yar buruk + terlampau bijak pandai...biasalah budak budak sekarang...bila tanya A..tak semestinya jawapan dia A kan....bila aku teng0k dia tanda kertas periksa anak anak murid dia adalah s0me0ne ni yang tak menjawab s0alan yang diberikan....nak teng0k..?? ni haaa.....



nampak tak y0u all...?? kalau tak nampak sini aku tranlatekan....

arahan dia..TULISKAN SEMULA AYAT DI BAWAH MENGGUNAKAN KAEDAH JAWI...(easy kan...just tulis balik guna kaedah jawi..bukannya kaedah tulisan k0rea...)

nie pulak jawapan anak murid dia yang sangat bijak tu...

1)SOALAN :kita hanya merancang tetapi hanya ALLAH yang menentukan segalanya....
JAWAPAN: memang ALLAH yang menentukan segalanya sebab ALLAH yang paling berkuasa....

2)SOALAN:nilai kesenangan itu ada pada kepayahan...
JAWAPAN: betul kerana kepayahan itu ialah susah ...

3)SOALAN: ALLAH sentiasa bersama 0rang yang sabar...
JAWAPAN: betul ALLAH berada di 0rang yang sabar kerana orang yang sabar ialah 0rang yang separuh daripada iman....

haila~ tak tahu lah aku kalau jumpa anak murid sebijak ni....mau nye tergelak tak berenti aku....lagi lagi nak mengadap muka muka di0rang hari hari.......betul lah 0rang cakap....sekarang dah zaman generasi Y....bukan macam zaman d0lu d0lu...kalau nak ajar dirang pun kena guna met0de yang betul....tak semua yang kita ajar di0rang akan ikut...ynag penting kena pandai tarik perhatian di0rang....sama jugak kalau nak berdakwah dengan di0rang tak boleh guna cara dulu dulu....kenalah guna met0de yang boleh bagi kesan kat di0rang.....ni baru budak sekolah rendah...kalau sekolah menengah nanti tak tahu lah macam mana pulak....had00ii !



2 comments:

NANG NOR AZIMAH LONG NADZRI said...

hahaha , bijak tu budak-budak zaman sekarang :P , kalah kita yang dulu-dulu ni..hahaha

Aku Penghibur said...

hahhaahha itulah budak2 sekarang bijak2 .. jawapan akan di berikan kadang kita tak sangka kan :)