Monday, July 8, 2013

checklist bef0re ramadhan ^^



Salam..any0ng hasey0 ! J
Pejam celik pejam celik ramadhan dah nak datang ! w0w ! tak sabarnya rasa nak puasa……bila nak bulan puasa…..mesti macam macam ragam 0rang kan….lagi lagi as kaum perempuan…(lelaki jangan nak menyibuk kat sini ! )..punyalah eksited nak sambut ramadhan….erk..??!! ke raya…?? Haha..dua dua sama je…..bila ramadhan nak datang…..certain perempuan akan……

CHECK BALIK DAH GANTI PUASA KE BELUM…
Haha..perkara ni n0rmal buat semua girls kan….*yang dah cukup umur sahaja...semuanya depends diri sendiri..kalau yang rajin ganti awal tak la rasa terbeban sangat nak tunggu ramadhan akan datang….s0 advise aku kat sini…lain kali kalau dah tau kau tu kena ganti banyak spend time awal awal…lagi bagus bila k0rang ganti sekali dengan puasa enam lepas ramadhan lepas….s0 tak lah gelabah nak ganti last last minit….aku pun dah cukup serabut teng0k kawan kawan aku yang sibuk d0k membayar hutang puasa dekat dekat nak ramadhan ni….but it’s 0kayy selagi ada kesedaran nak ganti…daripada kena kaffarah…better ganti kan….


JADI LEBIH BAIK ATAU …………SAMA JE…..
Every pers0n n0rmal lah bila kat dalam diri dia nak jadi lebih baik dan matang dari biasa…even dia sendiri tak tahu sejauh mana perubahan tu akan datang dalam hidup dia….. bagi aku masa yang terbaik untuk kita berubah jadi yang lebih baik time ramadhan ni la….mungkin kebaikan itu datang dengan keberkatan ramadhan tu sendiri…apa  yang paling penting ialah niat kita sendiri…bukan sebab siapa siapa….dan bukan sebab bulan apa…….memang rasa rugi sangat kalau tak manfaatkan bulan yang mulia ni kan…..

KURANGKAN BERCAKAP & BERGOSIP…….MUNGKIN…..
Even aku tak lah yakin sangat dapat buat perkara yang satu ni atau tak…tapi aku akan cuba sedaya upaya aku….n0rmally perempuan memang tak dapat dipisahkan dengan bermacam macam st0ry….daripada yang tak ada diada adakan dan yang memang dah already ada lagi dibahas bahaskan…inilah satu keunikan perempuan yang memang tak dapat dinafikan daripada dulu…..s0 bila perut dan mulut dah rasa lapar dan dahaga, pr0bability untuk sese0rang bercakap dengan banyak dapat dikurangkan..heheh…

MENGIDAM MACAM  MACAM MAKANAN BUKA PUASA
HAHA..setiap kali ramadhan datang mesti ada je menu yang feymes kan untuk dinikmati time buka puasa….*mungkin symptom ni lagi teruk dari ibu yang tengah sarat mengandung…..kalau nak di list makanan yang nak dimakan pun memang tak cukup jari tangan & kaki….ada je benda yang terliur nak makan….especially pelajar 0stel….mesti akan rasa sedih bila teng0k menu yang macam ntah apa apa kat dewan makan….kalau dewan makan yang murah hati tu tak apalah…tapi kalau takat takat yang hidang nasi g0reng + ayam g0reng  je…mana tak sedih….s0 bila ada peluang dapat 0uting…memang fo0d heaven lah jawabnya……

CHECK TARIKH RAYA KAT KALENDAR
Abs0lutely true !..haha…n0rmally girl akan d0k sibuk teng0k tarikh raya bila dan start rancang nak pakai baju apa, balik rumah bila ( f0r th0se yang jauh..), bincangkan trend raya yang latest…..haha..tak kiralah sibuk macam mana pun hidup ni…. M0stly perkara ni akan dialami oleh student b0arding scho0l macam aku….dapat dapat sekolah yang memang susah nak dapat balik…..huhu…but aku tak ambik p0rt sangat pun…selalunya parent akan rasa super duper gembira bila anak anak mereka balik….nak tahu kenapa…b0lehlah di0rang suruh anak kemas rumah, buat kuih raya, basuh langsir, sarung bantal, masak….macam macam lagi lah ! memang bertuah lah dapat anak perempuan kan…haha..

Sem0ga ramadhan yang akan datang ni dapat jadi pembakar semangat untuk aku lebih aktif lagi….tak nak la rasa lemah je kan….tapi aku macam dah dapat bayangkan je…mesti ngantuk gila nanti time less0n…huhu….agak agak ada tak harapan aku nak puasa penuh tahun ni..??!! hmm…kalaulah aku dapat puasa penuh tahun ni memang gembira sakan lah aku….b0leh mintak reward dari ayah aku wo0.. ! pastu tak payah susah susah nak ganti…b0leh la c0ncentrate untuk puasa sunnat je..ye dakk…..berangan je la kau……………………J

Selamat berpuasa !!!!!


2 comments:

iffa Afifa said...

poyo jeh bunyinyee.Haha,

cik karmila said...

haha..well u kn0w me..