Monday, July 7, 2014

Ramadhan @ Masjid Asy-Syakirin KLCC


salam..any0ng hasey0 !!!
tak sangka cepat betul ramadhan berjalan...dah nak dekat 10 hari dah umat islam berpuasa....
kelmarin aku berkesempatan pergi iktikaf dengan s0rang kawan aku , najah nama dia...kalau dulu dekat kisas aku suka pergi mana mana dengan dia...sebab aku tahu dia kuat dan berani buat s0mething yang 0rang lain jarang buat...dan dia selalu ada sekali bila cabaran melanda kami....walaupun aku tak satu rumah sukan dengan dia dulu...dia yang ajak aku lepas dia baca n0vel contengan jalanan..katanya inspired dari kisah backpacking kat Australia tu...
sabtu lepas aku siapkan lap0ran mengajar dan kemas rumah kami pun mulalah packing...bajet macam nak backpacking jauh sangat je..padahal kat KL je...perjalanan semua lancar...siap jalan jalan kat Nu Sentral, Avanue K, dan KLCC...asar kami pun terus jalan ke masjid Asy-Syakirin, KLCC...first time aku pegi sini dengan kawan aku....teruja nak rasa suasana ramadhan kat sini....
lepas asar duduk duduk kejap sambil tengok permandangan sekitar masjid.....lepas tu berduyun datang kat sini...dan artis ramai gila masa tu...eksited jugak rasanya jumpa ramai retiss malat0p kat masjid tu....s0me 0f them heliza, yatt hamzah, neel0fa, norkhiriah, atie AF, norman hakim, imam muda, UNIC.....tapi aku cuba co0l kan diri dan bajett macam aku nampak 0rang biasa je....takde lah batak sangat nak berselfie dengan di0rang...



masa untuk cucimata **


with my luvly najah :D
tali beg najah boleh putus pulak...
tak ingat apa nama kedai ni..
depan suria KLCC..
lepas pr0gram sharing m0ment dari retiss retiss kami pun iftar jamaie bersama....sangat indah rasanya masa tu...meriah sungguh....sebelum tu aku tengok ramai yang menitiskan air mata dengan kisah artis yang dah berhijrah especially norkhiriah....t0uching gila ! alhamdulillah Allah bagi aku kekuatan dapat stay s0lat berjemaah dan buat 20 rakaat tarawih....kalau hari hari kerja rasa susah sangat nak capai 20 rakaat...takat 8 rakaat pun dah menguap sana..menguap sini...

sempat f0llow pr0gram suci qaseh ramadhan bersama retiss retiss malato0p !

kagum dengan masjid ni...really impress !

lepas tarawih...masa tu aku ngan najah nak cari tempat tidur.....aku rasa impress sangat dengan pekerja pekerja masjid tu...sangat baik hati layan kami...dan bagi kami tidur dalam ruang solat perempuan....sebelum tu kami ingat nak tidur luar je dengan akak pekerja tu tapi dia suruh tidur dalam je...tak tahan sejuk katanya..dengan air c0nd berpasang...memang sumpah macam kat hotel...sebelum tidur diorang ada bagi kami makanan untuk sahur...mula mula tu cuak la gak sebab tak ramai perempuan yang tidur kat situ....kat luar masjid tu kemain ramai lelaki...tapi aku cuba kuatkan diri jugak...h0pe sangat tak jadi apa apa...sekali ada s0rang acik ni memang nak tidur gak kat satu...dia kata satu family dia nak tidur kat masjid malam tu....lepas tu datang lagi 2 orang student dari UM yang nak rasa pengalaman iktikaf jugak...then lagi 2 orang student dari UKM yang memang nak cari tempat tidur....

preparation bef0re buka puasa..
sementara menunggu berbuka bersama seisi masjid....

kenikmatan jelas terasa bila berbuka bersama....

pukul 4.15 acik tu kejut kami dan lepas qiyam kami pun bersahur dengan pekerja masjid tu....banyak cerita yang dia k0ngsi....kesian pun ada....tak penah aku sahur makan banyak gila macam masa tu...seyes kenyang gila....lagi berapa minit nak sahur tetiba pekerja tu bawakkan kami 3 cawan berisi mil0, gula ngan term0s....sangggup mencari air panas untuk hidang kat kami...padahal sebelum tu kawan aku just tanya je ada air panas ke tak kat masjid ni....lepas sahur terus mandi dan s0lat subuh berjemaah.....ikutkan rasa macam nak sambung tidur je lepas subuh tapi sebab ada kuliah subuh aku cuba gagahkan diri jugak....ikutkan bukan selalu aku dapat buat macam ni....terasa dekat sangat denganNya....

rasa syahdu sangat bila dengar selawat lepas habis tarawih..huhu

suasana masa kuliah subuh...sayu~
pukul 10 pagi kami gerak balik Nilai...masa tu tudung aku ngan najah hilang kejap....cuak gak ni sebab cari tak jumpa jumpa....mujur ada tersorok dalam loker....sekali pehh..kedutt plak....!!! lepas tu akak tu carikkan ir0n untuk kit0rang...legalah sikt....berat betul nak tinggalkan masjid tu ....tapi bef0re balik sempat jugak aku jumpa pekerja pekerja masjid tu yang dah baik hati sangat dengan kami untuk cakap terima kasih......humble betul akak tu ...susah jugak bila nak mintak tangkap gambar dengan dia mula mula....sedih gila sebab aku lupa sangat nak mintak n0mbor akak tu....dia siap cakap " kalau lapang datanglah sini....akak takde kawan...."...lepas ni entah bilalah aku nak pegi iktikaf kat sana lagi....terima kasih sangat najah sebab bagi aku rasa pengalaman yang berharga gila macam ni....masa tu seyes aku tak fikir takut langsung..s0metimes kita kena cuba berdiri di luar comfort z0ne...... insyaAllah kalau niat kita baik Allah akan permudahkan.....

terima kasih sangat akak dan pekerja yang lain...



No comments: