Saturday, April 2, 2016

short trip to Malacca part I

salam..any0ng hasey0 !!!
last week aku ngan 3 lagi member yang kaki jalan pegi Melaka sebab kununnya nak jalan jalan cari makan...at first sebenarnya nak ambik sumbangan sebuah syarikat kat sana untuk program kitorang pastu mula lah rasa nak jenjalan sekali...sem ni boleh tahan kena bajet gila duit ni...so kitorang plan jalan jalan sambil save duit...sorang keluar duit rm50 je...kebetulan member aku yang sorang tu bawak kereta so dengan rm200 kitorang guna duit tu untuk tol, minyak dan jalan jalan cari makan...hiksss hiksss

ya ampun dia punya jimat seyes berbaloi....cumanya kau akan keluar duit sendiri bila rasa nak beli survenior or barang sendiri je...zaman kat uni ni la paling best kalau nak cari member yang sama kaki jalan dan dalam masa yang sama bajet duit...

1st place : Festival Batik Malaysia




kawan aku yang dok melaka tu bawak kitorang pegi festival batik kat Kipmart, Melaka....banyak sangat pilihan....time tu tetiba rasa nak bagi tahu ibu aku..last last dia kirim baju untuk baju raya....so belikan lah untuk beliau ngan ayah aku sekali....yang lain belikan untuk aku sendiri je....tak larat nak carik untuk adik aku punya...tapi sekarang tak sure ada lagi atau tak....mostly promotion baju pasang serendah RM50, kain ela 3 pasang RM100 and kemeja lelaki RM50...kira murah la tu..batik kut....dapat belikan untuk ibu ngan ayah pun dan bole buat diorang happy..^^


2nd Place : Candy Pillow Cafe
Rumah Awam Bandar Hilir75000 MalaccaMelaka, Malaysia





selalu aku tengok kat fb viral pasal mee besen ori...so teringin lah jugak nak rasa....pehhhh masa mula mula pegi sesat lah jugak even guna waze..pastu bila sampai terkejut gila tengok ramai dah beratur dan duduk depan tu....disebabkan aku taknak terseksa tunggu turn makan so ada sorang kawan aku dah pecut masuk cafe tu....beruntunglah kami..hahaha...cafe tu start bukak pukul 3.30 petang -10.00 malam..time tu kitorang order soy mee besen + western set + chocolicious...kenyang gila....yang penting nikmat kongsi bersama tu.....hehe


3rd Place : Pantai Kelebang







tempat ni gak selalu viral sebab orang selalu buat photography..sekali nampak macam timbunan pasir pasir yang ditambak je....tapi view dia ada macam padang pasir sikit.....dan yang penting tempat ni nampak tenang walaupun berduyun orang datang..cumanya sekarang kalau nak pegi sana kena parking jauh sebab dia dah buat had untuk parking kereta...so kena jalan kaki....ada gak trak yang disediakan tapi aku lagi prefer jalan sambil menikmati permandangan yang luas dari kena bayar RM4 semata mata nak cepat sampai tempat tu...



4th Place : Masjid Selat





Maghrib kitorang singgah kat masjid Selat...masjid ni antara masjid yang cantik kat Malaysia sebab terletak kat tepi selat Melaka....ramai sangat pelancong datang sini untuk tengok keindahan masjid dan permandangan tepi selat Melaka..ni kali kedua aku pegi sana...first time pegi lepas program kat SMKA Sultan Muhammad....


5th Place : Big Bowl Ice

11, Jalan Kota Laksamana 1/2 | Taman Kota LaksamanaMelaka 75200Malaysia
+60 6-281 6796




yang ni kawan aku sorang tu teringin sangat nak pegi....mula mula nak masuk macam takut je sebab kedai kedai kat situ kebanyakannya cina pastu bila masuk lega sikit tengok semua pekerjanya melayu dan ramai jugak muslim yang makan kat situ....besar besar mangkuk snow bowl situ...korang just pilih rasa apa nak dan saiz mangkuk yang korang nak nikmati tu....memang macam macam pilihan.....!

6th Place : Jonker Walk




Jonker Walk ni lebih kurang je macam Petaling Street...so saja lah nak rasa jalan kat sana...memang ramai gila tourist dalam dan luar Malaysia jalan jalan around Jonker Walk tu....macam macam jugak barang yang ada....kat situ aku sempat bergambar kat tugu Mr. Universe Malaysia...baru tau rupanya ada orang Malaysia yang penah menang Mr. Universe...

7th Place : Pak Putra Tandoori and Naan Restaurant



tempat ni memang orang kata highly roccemended bila singgah kat Melaka...restoren ni terkenal dengan roti nan cheese ngan ayam tandori....tapi sayangnya time kitorang pegi punyalah sesak dan ayam tandori dah tutup order sebab ramai gila yang menunggu....tapi kira berbaloi gak la aku dapat makan roti nan cheese dia....pastu sempat gak order chicken wing ngan mango lassi juice.....rasa dia memang membuka selera sebab memang sumpah sedap dan puas sekali makan...cuma yang aku kurang berkenan kebersihan dia...kena improve sikit...hihi...biasalah mamak kan...tapi rate makanan aku boleh bagi 5 bintang !!!

thanks to kak fara, cipak & hani for this wonderful short trip ^^

short trip part II to be continue ^^



No comments: